Thursday, December 18, 2008

Demam Chikungunya

ni la nyamuk penyebab demam chikungunya


Hari ini aku ada masa lapang skit untuk post entry kat blog aku. Selama beberapa hari asyik memendam rasa saja nak updated blog aku sampaikan bini aku pun tak tertahan tengok blog x updated.

Bukan apa jaga dept Quality ni data kena updated selalu. Sementelah cuti selama 3.5 hari byk la benda yg tertinggai. Ni pun ada lagi yg belum updated tapi satgi la sambung releks dulu. Semalam dah la MC sakit kepala, byk sgt pikiaq dan x cukup rehat.

Ni nak cerita skit pasai demam chikungunya yg semakin hebat sekarang nie, yang mana masyarakat kita tak ambil pusing pun. Nak habaq mai, la dah merebak pi Kedah satgi singgah la kat Penang.

Demam ni symptom lebih kurang mcm kena denggi, dia attack sendi sampai nak berjln pun x buleh pastu kira dok pi ambil darah ja, sebab nak check platelet darah kita jatuh ke tak. Staff aku sorang dah kena, lembik teruih MC sampai seminggu lebih.

So, kepada yg belum kena hati2lah cegah sebelum parah. Kalau rasa sakit2 badan tu pi la beli 100 plus buang sekatun ka, langgah la ayaq tu insyaallah dpt menghindarkan penyakit demam tu dengan izin Allah la. Kalau nak kena, kena juga la.

Sekadar ingat mengingati, untuk lebih info click sini

Wallahuaalam

No comments: