Monday, August 23, 2010

Raya Datang Lagi....

Bismillahirrahmaanirrahiim,

Salam to All.

Huh raya lambat lagi dah nak tulis pasai raya...hehe, hari ini entah kenapa, perasaan rindu pada kampung halaman begitu membuak-buak sekali, teringatkan ibu dikampung dan adik-beradik yang lain. Padahal bukannya lama tak balik kampung pun malah boleh dikatakan tiap 1 - 2 bulan sekali pasti balik kampung.

Tapi perasaan balik kampung ketika raya ni amat berlainan sekali dengan balik kampung masa bukan raya ni, kenapa ya? Mungkin ada lagu raya kot yang mengimbau nostalgia untuk balik ke kampung ni. Entah la kan, apapun aku memang dok membilang hari je untuk balik kampung ni.

Puas berfikir, sebenarnya kemeriahan balik kampung ketika musim raya ni adalah ramadhan itu sendiri, pendapat aku la. Kenapa aku kata begitu. Yelah, selama sebulan kita berjuang menahan makan minum di siang hari dan mengawal hawa nafsu, dan berjuang untuk satu perubahan dalam kehidupan kearah yang tak baik kepada baik, dari yang baik kepada yang lebih baik. Dan akhirnya Allah merewardkan kita dengan syawal, bukankah itu satu kemenangan yang dianugerahkan oleh Allah buat umat islam yang benar2 menghayati ramadhan.

Sebab itu kalau kita renungkan, jika kita benar2 menghayati ramadhan, hari raya bagi kita pasti amat bermakna sekali, walhal tiap2 tahun kita sambut hari raya ini tapi keindahan raya itu amat berbeza bagi mereka yang menghayati ramadhan. Lagu raya, baju raya, kuih raya , ketupat dan rendang itu hanyalah penyeri kepada sambutan raya itu sendiri agar raya nampak lebih berseri dan meriah. Padahal semua itu kita boleh perolehi di bulan2 yang lain. Tidak semestinya pada hari raya semata-mata. Tapi adakah semua ini kita boleh kecapi keseronokannya jika bukan di hari raya. Jawapannya pasti tidak, sebab aura benda yang disebut tadi tak sampai dalam diri kita ketika menikmatinya.

Itulah Allah Yang Maha Kaya menganugerahi Ramadhan kepada kita umat islam, Bayangkan hari raya kita tanpa Ramadhan, rasanya pasti raya akan menjadi hambar. Sepertimana raya haji, setengah orang langsung tak menyambutnya malah keinginan untuk balik ke kampung langsung tidak terasa. Kenapa jadi macam ni? Fikir dan carilah sendiri jawapannya.

Apa la yang aku dok repetkan ni ye, itulah bila hati dah ingatkan kampung halaman, itulah jadinya, bos datang pun tak perasan. Kerja berlambak tak siap ni, tapi ambil masa skit la berceloteh pasal raya ni sambil dengar2 lagu raya evergreen everlasting ni (huh dah dengar lagu raya dah ka..), untuk ambil semangat skit agar kerja yang tertangguh ni akan lebih lancar. apapun Ramadhan masih berbaki 17 hari, kita dah masuk ke fasa 2 iaitu mengharapkan pengampunan dariNYA, dan akhirnya kita semua akan terbebas dari azab api neraka. Insyaalah Ameen.

Sekarang ni, aku bukan la rajin sangat dok update blog ni. Almaklum la sejak ada buku muka ni, banyak masa terluang dok habis disitu je. Tumpang ada masa terluang ni dan mood nak menulis ni...ini la hasilnya. Lepas ni tak tau bila pulak nak update dalam blog ni.

Kepada semua "Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Hari Lebaran"

Wallahua'alam

Friday, August 20, 2010

Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim,

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana yang diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"

QS Al Baqarah 2:18

Ramadhan

"Awalnya rahmat
Pertengahannya maghfirah dan
Penghujungnya pembebasan dari api neraka"

Alhamdulillah, kita semakin mengakhiri fasa 1 bulan ramadhan iaitu rahmat dari Allah, Insyaallah kita akan menuju maghfirahNYA dan pengakhirannya pembebasan dari api neraka, mudahan kita tergolong dari kalangan orang-orang yang bertaqwa. Dibukanya pintu syurga dan ditutupnya pintu neraka.

Sekejap saja masa berlalu, terasa seperti baru sehari berpuasa, pejam celik dah masuk hari ke 10. Masyaallah semua ini dengan keizinan dariNYA. Adakah puasa selama 9 hari yang lalu adalah yang terbaik dan adakah baki 21 hari lagi akan lebih baik dari yang 9 hari itu. Renung2kanlah dalam diri kita ini. Perbanyakkanlah muhasabah dalam diri mudahan kita dapat bertemu dengan Lailatur Qadar. Pahala 1 malam yang bersamaan dengan pahala 1000 bulan. Subhanallah. Begitulah Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang begitu banyak rahmat yang Allah ingin berikan tapi sedikit sangat kita sebagai manusia ingin mensyukurinya.

Alhamdulillah, melihatkan kepada jumlah jemaah dari awal puasa sehingga ke hari ini, masih kekal dengan jumlah yang jauh berbeza dari sebelum datang Ramadhan. Adakah ini permulaan kepada kebangkitan dan kegemilangan Islam. Mudahan semangat Ramadhan akan terus berkekalan walaupun Syawal bakal menjengah.

Selamat berpuasa, semoga puasa kita pada kali ini lebih baik dari yang lepas.

Wallahua'alam

http://niqobgirl.blogspot.com/2010/08/pelihara-maruah-diri.html

Saturday, August 14, 2010

Monday, August 9, 2010

INGAT MENGINGATI SESAMA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat & yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup. Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Karena, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah akhir cerita dalam hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi saw itu adalah:

*Pertama, Tahajjud, karena kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

*Kedua, membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.
*Ketiga, Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, karena masjid merupakan pusat keberkahan, bukan karena panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

*Keempat, Jaga shalat Dhuha, karena kunci rezeki terletak pada shalat dhuha.
*Kelima Jaga Sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

*Keenam Jaga wudhu terus menerus karena Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu shalat walau ia sedang tidak shalat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

*Ketujuh Amalkan Istighfar setiap saat. Dengan istighfar, masalah yang terjadi kerana dosa kita, akan dijauhkan oleh Allah.

Friday, August 6, 2010