Friday, August 20, 2010

Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim,

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana yang diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"

QS Al Baqarah 2:18

Ramadhan

"Awalnya rahmat
Pertengahannya maghfirah dan
Penghujungnya pembebasan dari api neraka"

Alhamdulillah, kita semakin mengakhiri fasa 1 bulan ramadhan iaitu rahmat dari Allah, Insyaallah kita akan menuju maghfirahNYA dan pengakhirannya pembebasan dari api neraka, mudahan kita tergolong dari kalangan orang-orang yang bertaqwa. Dibukanya pintu syurga dan ditutupnya pintu neraka.

Sekejap saja masa berlalu, terasa seperti baru sehari berpuasa, pejam celik dah masuk hari ke 10. Masyaallah semua ini dengan keizinan dariNYA. Adakah puasa selama 9 hari yang lalu adalah yang terbaik dan adakah baki 21 hari lagi akan lebih baik dari yang 9 hari itu. Renung2kanlah dalam diri kita ini. Perbanyakkanlah muhasabah dalam diri mudahan kita dapat bertemu dengan Lailatur Qadar. Pahala 1 malam yang bersamaan dengan pahala 1000 bulan. Subhanallah. Begitulah Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang begitu banyak rahmat yang Allah ingin berikan tapi sedikit sangat kita sebagai manusia ingin mensyukurinya.

Alhamdulillah, melihatkan kepada jumlah jemaah dari awal puasa sehingga ke hari ini, masih kekal dengan jumlah yang jauh berbeza dari sebelum datang Ramadhan. Adakah ini permulaan kepada kebangkitan dan kegemilangan Islam. Mudahan semangat Ramadhan akan terus berkekalan walaupun Syawal bakal menjengah.

Selamat berpuasa, semoga puasa kita pada kali ini lebih baik dari yang lepas.

Wallahua'alam

http://niqobgirl.blogspot.com/2010/08/pelihara-maruah-diri.html

No comments: