Monday, August 23, 2010

Raya Datang Lagi....

Bismillahirrahmaanirrahiim,

Salam to All.

Huh raya lambat lagi dah nak tulis pasai raya...hehe, hari ini entah kenapa, perasaan rindu pada kampung halaman begitu membuak-buak sekali, teringatkan ibu dikampung dan adik-beradik yang lain. Padahal bukannya lama tak balik kampung pun malah boleh dikatakan tiap 1 - 2 bulan sekali pasti balik kampung.

Tapi perasaan balik kampung ketika raya ni amat berlainan sekali dengan balik kampung masa bukan raya ni, kenapa ya? Mungkin ada lagu raya kot yang mengimbau nostalgia untuk balik ke kampung ni. Entah la kan, apapun aku memang dok membilang hari je untuk balik kampung ni.

Puas berfikir, sebenarnya kemeriahan balik kampung ketika musim raya ni adalah ramadhan itu sendiri, pendapat aku la. Kenapa aku kata begitu. Yelah, selama sebulan kita berjuang menahan makan minum di siang hari dan mengawal hawa nafsu, dan berjuang untuk satu perubahan dalam kehidupan kearah yang tak baik kepada baik, dari yang baik kepada yang lebih baik. Dan akhirnya Allah merewardkan kita dengan syawal, bukankah itu satu kemenangan yang dianugerahkan oleh Allah buat umat islam yang benar2 menghayati ramadhan.

Sebab itu kalau kita renungkan, jika kita benar2 menghayati ramadhan, hari raya bagi kita pasti amat bermakna sekali, walhal tiap2 tahun kita sambut hari raya ini tapi keindahan raya itu amat berbeza bagi mereka yang menghayati ramadhan. Lagu raya, baju raya, kuih raya , ketupat dan rendang itu hanyalah penyeri kepada sambutan raya itu sendiri agar raya nampak lebih berseri dan meriah. Padahal semua itu kita boleh perolehi di bulan2 yang lain. Tidak semestinya pada hari raya semata-mata. Tapi adakah semua ini kita boleh kecapi keseronokannya jika bukan di hari raya. Jawapannya pasti tidak, sebab aura benda yang disebut tadi tak sampai dalam diri kita ketika menikmatinya.

Itulah Allah Yang Maha Kaya menganugerahi Ramadhan kepada kita umat islam, Bayangkan hari raya kita tanpa Ramadhan, rasanya pasti raya akan menjadi hambar. Sepertimana raya haji, setengah orang langsung tak menyambutnya malah keinginan untuk balik ke kampung langsung tidak terasa. Kenapa jadi macam ni? Fikir dan carilah sendiri jawapannya.

Apa la yang aku dok repetkan ni ye, itulah bila hati dah ingatkan kampung halaman, itulah jadinya, bos datang pun tak perasan. Kerja berlambak tak siap ni, tapi ambil masa skit la berceloteh pasal raya ni sambil dengar2 lagu raya evergreen everlasting ni (huh dah dengar lagu raya dah ka..), untuk ambil semangat skit agar kerja yang tertangguh ni akan lebih lancar. apapun Ramadhan masih berbaki 17 hari, kita dah masuk ke fasa 2 iaitu mengharapkan pengampunan dariNYA, dan akhirnya kita semua akan terbebas dari azab api neraka. Insyaalah Ameen.

Sekarang ni, aku bukan la rajin sangat dok update blog ni. Almaklum la sejak ada buku muka ni, banyak masa terluang dok habis disitu je. Tumpang ada masa terluang ni dan mood nak menulis ni...ini la hasilnya. Lepas ni tak tau bila pulak nak update dalam blog ni.

Kepada semua "Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Hari Lebaran"

Wallahua'alam

No comments: