Monday, January 19, 2009

Sharing ESQ

Teringat aku ketika menghadiri training ESQ sama ada di KL atau Penang sama ada sebagai alumni ataupun alumni training support (ATS - sekarang dikenali sbg advance training ntah aku pun x berapa nak ingat...nanti aku check balik). Ada satu materi yang dikenali sebagai KARTASIS iaitu dalam bahasa mudahnya mengenali siapa diri kita dan apa yang kita mahu.

Aku dulu masa jadi peserta, materi ni tak berapa nak fokus sangat, x tau la kenapa? Hinggakan di satu ketika aku berfikir.. apa la depa ni nak buat?

2 Soalan yang selalu ditanya kepada kita adalah:

"Siapa Kamu?
"Apa yang kamu mahu?

Selalunya secara spontan kita akan menjawab:

Aku adalah seorang Manager
Aku adalah seorang Datuk
Aku adalah dan macam-macam lagilah

Aku inginkan hartaku
Aku mahu isteriku
Aku mahu anakku
Aku mahu kekayaan
Aku mahu pangkat

Inilah jawapan yang diberikan oleh peserta dan sampai satu ketika kita sendiri tak dapat menjawab persoalan tersebut.

Percayalah inilah jawapan yang selalu kita fikirkan sebelum kita menghadiri training ini, kita hanya fikirkan dunia, dunia dan dunia, jauh sekali untuk kita mengingati mati, ingatkan hari pembalasan dan ingatkan kepada hari akhirat.

Berbalik kepada materi tadi dan diakhirnya para trainer akan memberi jawapan yang kita sendiri tidak menyangka akan jawapan tersebut.

Sesungguhnya siapa kita? Apa yang sebenarnya kita mahu? Kita sebenarlah adalah hamba Allah yang diciptakan untuk mengabdikan diri hanya kepadaNya.

Tuhanmu bukan wangmu
Tuhanmu bukan hartamu
Tuhanmu bukan pangkatmu
Tuhanmu bukanlah keluargamu

Tuhan mu adalah Allah

Apa yang kita mahu sesungguhnya? Sesungguhnya apa yang kita mahu adalah Lailahaillallah "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah". Pernah tak kita mengerti sesungguhnya setiap apa yang kita kerjakan di muka bumi ini adalah pengabdian diri kita kepada Allah. Sungguh besar pengertian kalimah Lailahaillallah. Inilah kalimah tauhid yang begitu mendalam maksudnya.

Sesungguhnya bukan matamu yang buta tetapi yang buta adalah hati yang ada didalam dada.

Tiap kerja yang kita lakukan jika kita niatkan hanya untuk Allah nescaya kita akan sentiasa dirahmati oleh Allah S.W.T

Dan Akhirnya kita semua akan dikembalikan kepadaNya untuk pembalasan, jika didunia kita beramal dengan suruhanNya Insyaallah baiklah balasannya, tapi jika kemungkaran yang kita lakukan semasa didunia maka buruklah balasannya. Nauzubillahiminzalik.

Ingatlah sesungguhnya akhirat itu adalah abadi. Jika syurga balasannya, Alhamdulillah kita kekal bahagia untuk selamanya. Tapi jika neraka balasannya, kita akan diazab untuk selamanya, Ya Allah jauhilah aku dan seluruh keluargaku dari azab api neraka. Ameen

Mudah2an kita semua sentiasa berada dilandasan yang betul dan dirahmati oleh Allah S.W.T

No comments: