Monday, January 12, 2009

BOIKOT ISRAEL + USA

Salam165,

Semalam menonton Halaqah TV9 bertajuk Al Aqsa sungguh menarik kupasan dari ahli panel yang telah dijemput. Sungguh tersentuh hati mengenang nasib saudara seugama dan rakyat di Palestin. Inilah dugaan dan peringatan dari Allah kepada seluruh umat islam. Selagi umat islam di seluruh dunia tidak bersatu dan berpegang teguh dengan ajaran islam dengan sepenuh hati jangan kita bermimpi isu palestin akan ada titik noktah.

**********************************************************************************

Petikan khutbah yang diambil dari saifulislam.com

Al-Quran menjelaskan bahawa orang-orang Mukmin itu bersaudara. Al-Quran juga menjelaskan bahawa orang Mukmin itu saling menjadi pembantu kepada Mukmin yang lain. Orang Mukmin bersatu padu berpegang dengan tali Allah, mereka tidak berpecah belah ketika mendirikan agama, mereka pengasih sesama mereka dan keras terhadap Kuffar dan pelbagai lagi senarai ciri Mukmin yang diterangkan oleh al-Quran.

Namun, perhatikanlah realiti umat Islam hari ini. Berapakah jarak di antara diri idaman mereka seperti yang digambarkan al-Quran, dengan diri sebenar mereka di dalam realiti kehidupan?

Muslim ilusi berdepan dengan Nasrani realiti.

Muslim ilusi berdepan dengan Yahudi realiti.

Realiti sentiasa mengalahkan ilusi.

Ramainya kita hanyalah sebuah ilusi. Hakikatnya kita sedikit, dan jumlah itu semakin sedikit apabila saudara-saudara kita berbondong-bondong murtad meninggalkan kita.

Kayanya kita hanyalah sebuah ilusi. Hakikatnya kita miskin. Kita miskin jiwa, miskin daya juang dan kemiskinan itu semakin miskin apabila saudara-saudara kita tidak mampu mengawal jual beli harta mereka sendiri yang selama ini mengkayakan musuh.

Cerdiknya kita hanyalah sebuah ilusi. Hakikatnya kita bodoh. Kita masih dibelenggu oleh persoalan-persoalan yang bodoh dan tidak langsung menghasilkan sebarang hasil. Kebodohan kita menjadi semakin bodoh apabila kita tenggelam dalam tajuk-tajuk debat sesama kita yang langsung tidak menggambarkan yang kita sedang berada di medan perang.

Bersatunya kita hanyalah sebuah ilusi. Hakikatnya kita berpecah. Hati-hati kita terlalu mudah untuk diungkaikan ikatannya. Penyakit hati kita sangat menjijikkan. Berpecah belah hanya kerana secawan kopi. Pecah belah rumahtangga, pecah belah jiran tetangga, pecah belah masyarakat sedesa, pecah belah antara negara, perpecahan kita dari hujung daun hingga ke akar umbi.

Ya, jika al-Quran yang menjadi pengukurnya, maka Yahudi di Palestin itu adalah realiti. Nasrani di Rumah Putih itu adalah realiti. Namun umat Islam yang mengelilingi Rumah Hitam di Masjidil Haram itu hanyalah ilusi. Dan ilusi akan terus dikalahkan oleh realiti.

Selagi kita tidak berusaha untuk membentuk diri menjadi Mukmin sejati, selagi itulah kita tidak akan diizinkan oleh Allah untuk melihat pembebasan Palestin dan Masjidil Aqsa.

Tragedi di Gaza adalah seruan Allah untuk kita kembali kepada Islam.

Islam yang tulen.


Menjadi kewajipan dan tanggungjawab kita semua umat islam untuk membebaskan Masjid Al Aqsa yang merupakan masjid suci umat islam yang ketiga selepas Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Kupasan dalam Halaqah juga menyentuh mengenai Palestin yang merupakan bumi para anbiya' dan juga tempat persinggahan Nabi Muhammad S.A.W sebelum dimikrajkan ke langit.

Seperti dalam fiman Allah S.W.T dalam Al Quran

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang Kami berkahi (berkati) sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat".

QS Al Israa' 17:1

Ayuh bangunlah semua umat islam, buat la apa yang termampu oleh kita, sama ada berdoa, bantuan kewangan, berjihad dan apa saja yang membolehkan yahudi laknat dan sekutunya dihancurkan.

Allah S.W.T berfirman dalam Al Quran

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

"Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya".

QS As Shaff 61:10

*********************************************************************************

Salah satu yang kita boleh ambil seperti apa yang dicakapkan oleh panelis Halaqah semalam, permulaan walaupun nampak kecil tapi jika kita semua istiqamah melakukannya insyallah pasti akan berjaya. Marilah kita sama2 memboikot barangan keluaran yahudi laknat dan sekutunya Amerika. Mudah2an usaha kita yang kecil ini mendapat keredhaan dari Allah S.W.T. Insyaallah







No comments: