Thursday, January 22, 2009

Bacalah dengan nama Tuhanmu



Salam Ihsan, Iman dan Islam.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Baca petikan di atas yang diambil dari blog anak menakanku teringatkan satu SMS yang memetik kata2 seperti diatas yang aku dapat tidak berapa lama dulu.

Alkisah munculnya SMS ini, ketika berlakunya satu peristiwa perampokan atau ragut yang melibatkan seseorang yang aku kenali. Pada masa inilah seorang ustaz mengirimkan SMS yang mengandungi kata2 yang indah ini untuk menenangkan si mangsa.

Jika kita perhalusi tiap perkataan yang dipaparkan, sungguh mendalam sekali maknanya. Sesungguhnya tiap dugaan dan musibah yang menimpa diri kita menunjukkan bahawa Allah sayang dan cinta pada kita, cuma kita manusia selalu lalai dan alpa dalam mengingati dan mencintaiNya.

Mana mungkin Allah sengaja menimpakan musibah kepada kita melainkan untuk kita agar senantiasa muhasabah diri. Dengan itu barulah manusia akan lebih dekat padaNya. Setiap keburukan yang berlaku pada diri kita sesungguhnya ada kebaikan didalamnya. Allah Ya Alim Maha Mengetahui akan apa yang dilakukannya malah daun yang jatuh ke bumi pun Allah mengetahuinya. Inikan pulak diri kita.

Oleh itu, sentiasalah muhasabah diri jika diri kita ini selalu ditimpa musibah, insyaallah kita akan lebih mengerti apa yang ingin Allah sampaikan. Sesungguhnya itulah peringatan dari Allah Taala kepada hambaNya.

Wassalam

No comments: