Thursday, November 6, 2008

Tazkirah



Salam165,

Dok tengok org buat list kesyukuran, terdetik di hati nak buat gak....baguih la sekurang2nya kita sentiasa ingat padaNya. Kita ni kalau nak senaraikan nikmat yang Allah Taala kurniakan memang tak boleh nak senarai pun, terlampau banyak sekali kekadang kita sebagai hambaNya selalu alpa dengan nikmatNya. Begitu banyak sekali nikmat Allah yang tak terhingga yang Allah berikan pada kita sebagai hambaNya. Alhamdulillah.

Teringat masa pi training ESQ "mission statement and character building" pada bulan July yg lalu di Putrajaya. Nak sharing skit pasal training ni. Training ni mengajar kita manusia untuk bersyukur dan bersabar. Sesungguhnya setiap kesusahan dan kesenangan yang Allah Taala berikan kepada kita sebagai hambaNya adalah ujian dan dugaan dalam kita mentarbiyahkan diri kita menjadi seorang manusia yang patuh dan taat perintahNya.

Allah uji manusia dengan kesusahan (ambil kisah Nabi Ayyub), jadi sentiasalah bersabar dengan kesusahan itu. Insyaallah disebalik kesusahan itu ada kebaikannya. Allah duga manusia dengan kesenangan, jadi sentiasalah bersyukur dengan kesenangan yang diberikan (ambil kisah Nabi Sulaiman yang kaya raya itu).

Sesungguhnya ujian adalah tarbiyah, jika kita susah kita sentiasa bersabar dan jika kita senang kita sentiasa bersyukur. Insyaallah kita akan menunjukkan karakter berlian kita sebagai manusia yang berjaya yang mendapat keberkatan dan keredhaan daripada Allah S.W.T.

Insyaallah hari sabtu dan ahad ni, nak pi recharge training "mission statement dan character building" untuk kali ke 2. Mudah2an akan lebih yakin dan patuh dengan perintahNya. Amin

Nukilan rasa dari SATRIA165

No comments: