Thursday, November 19, 2009

Takbir berkumandang

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Segala puji-pujian hanya untuk Allah, Tuhan seluruh alam.

Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga serta seluruh para sahabat baginda SAW.

Alhamdulillah, minggu depan bersamaan 27 November 2009, umat islam akan menyambut Aidil Adha dan insyaallah para jemaah haji yang sekarang telah berada di tanah suci Mekah akan Wukuf pada hari khamis 26 November 2009 bersamaan 9 Zulhijjah 1430.

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar Lailahaillallah Huallahuakbar
Allahuakbar Walillahilham.

Takbir berkumandang, 5000 tahun yang lalu Nabi Ibrahim A.S meletakkan Allah SWT tinggi dihatinya, menyembelih anaknya Nabi Ismail A.S dan meninggikan Kaabah sebagai lambang cintanya kepada Allah SWT. Bukan hanya kerana daging sembelihan dan darahnya, tapi cinta kepada Allah SWT yang ditinggikan didalam dada. Cintailah apapun tetapi janganlah sampai melebihi cinta kita kepada Allah Taala.

Sembelihlah korban bukan hanya kerana dagingnya, daging dan darah binatang korban itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada Allah adalah amal yang ikhlas berdasarkan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Sembelihlah cinta dunia. Sembelihlah cinta kepada wang ringgit, sembelihlah cinta kepada apapun didunia, jangan sampai cinta dunia kita melebihi cinta kita kepada Allah S.W.T. Allah tidak melarang hambanya menyintai dunia, tetapi biarlah cinta dunia itu membawa kita kepada pertemuan dengan Allah SWT di dalam SyurgaNya di Akhirat nanti. InsyaaAllah. Janganlah sampai cinta dunia ini membawa kita menjadi kufur kepada Allah SWT yang akhirnya menyebabkan diri kita ini dihumban ke dalam Neraka Jahannam. Nauzubillah himinzalik.

Sesungguhnya, korban dan perjuangan tidak dapat dipisahkan. Perkasakanlah Islam, tinggikanlah Iman dan zahirkan Ihsan. Ayuh bangun semua para kesatria, "Ya Aiyuhal Muddathir. Qum Faanzir" "Bangunlah serta berilah peringatan, dan TuhanMu Agungkanlah. Cucikanlah Pakaianmu yang sobek". Teruskan perjuangan, semoga Rasulullah SAW tersenyum melihat umatnya yang berjuang untuk ke jalan Allah SWT.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha. Semoga segala pengorbanan kita mendapat keredhaan daripada Allah SWT. InsyaaAllah

Wallahuaalam


No comments: