Wednesday, November 25, 2009

Seniman Jalanan

Salam to all,

Malam tadi gua xde keje, ajak la bini gua gi jenjalan kat kompleks PKNS, Bangi (dekat ngan rumah gua je kompleks tu) bawa bersama anak2 gua yg kecik dua org tu. Saja je gi kompleks teman bini gua, sibuk nak beli tudung. Katanya: "lawa sangat tudung tu". Gua ni bab shopping2 ni memang malaih le. Tengok mood gak, tak kena gaya maunya gua hangin satu badan...hahaha.

Tapi alhamdulillah, semalam mood gua kira OK la, gua la yang ajak bini gua pegi situ, bukannya apa kesian plak nanti kempunan plak bini gua nak bertudung baru di pagi Aidil Adha..hehehe (bini gua kalau baca blog ni mesti hangin ngan gua). Takpe malam nanti gua ajak la gi Alamanda plak..pastu OK le tu....hehehe. Owang pompuan ni senang je pujuk, kena plak yang jenis suka pegi shopping ni.

Apa yang nak gua nak citer ni bukannya pasal bini gua ni, tapi ada seorang seniman jalanan merangkap DJ yg bertugas dalam kompleks tu. Masa bini gua dok sibuk pilih tudung, gua sama anak2 lepak la kat atas stage yang disediakan di situ. Budak2 bila naik atas stage mula menunjukkan aksi2 yang kita sendiri pun x leh nak pikir. Gua lepak je tengok aksi anak2 gua tu. Dalam masa yang sama ada lagi dua tiga bapak-bapak yang agak keboringan kot sedang menunggu bini2 mereka dok shopping le, depa mcm gua gak le lepak sama anak2 dan biarkan anak2 bermain atas stage tu. Disebelah stage tu adalah sorang mamat yang merangkap sebagai DJ tu, umuq lebih kurang 40 dah cecah 50 tahun la, agak gua la sebab tengok daripada stail dia yang ala2 penyanyi nasyid zaman Ahmadi Hasan tu.

Apa yang gua nak kongsi sini, masa gua dok boring2 lepak kat situ, tetiba mamat DJ tanpa segan silunya memulakan tugasnya mengalun beberapa buah lagu, kedengaran lagu mcm gua pernah dengar je lagu tu...sesekali toleh kat mamat DJ ni...perghhh suara boleh tahan gak, tak padan ngan usia. Lagu yang dinyanyikan pun boleh tahan...korang nak tau lagu apa mamat DJ ni nyanyi...kalau nak tau itulah lagu yang dipopularkan oleh bekas penyanyi rock kumpulan sayap, la dia dah resign dah dari group tu...bikin album solo plak...itu la Awie..sapa x kenai ngan awie ni...suara dia memang power. Tapi yang aku heran dan teruja sangat tu..mamat DJ ni boleh tarik sebijik cam Awie, tu yang gua respek gile ngan mamat DJ tu. Tengok gaya dressing ala2 penyanyi nasyid indon..nak compare usia dia jauh sekali nak buleh tarik lagu rock ni. Tapi sekali dia boh selagu..perghh rock gua cakap lu, cuma gua tak berapa hingat la apa tajuk lagu tu. Lu x caya lu datang sendiri la tengok di kompleks PKNS, Bangi tu, itu pun kalau mamat DJ tu ada lagi la. Anak gua yang kecik sekali tu punya la teruja sampai terus je dok kat sebelah mamat ni sambil dok tengok apa la mamat ni dok melalak....sori bro..tapi lu memang best giler la. Anak gua pun syiok tengok lu nyanyi.

Abis saja lagu tu, kedengaran ada plak orang dok tepuk tangan lagi tu, (dah macam tgk konsert jalanan la plak)....mamat DJ ni apa lagi, dia balun boh lagu slow rock la plak..kali ni omputih punya lagu beb...hangpa nak tau lagu apa...tu dia dia buh lagu "Soldier Of Fortune - Deep Purple". Dengar saja lagu ni, gua lepak lagi lama la...bini gua pun apa lagi..lagi lama la pilih tudung tu...hahahah. Memang mantap la suara mamat DJ ni, walaupun dah berusia beliau mampu mengalunkan lagu2 rock dengan baik. Mamat DJ ni kalau masuk AF pasti meletop-letop la gua rasa. Confirm menangnye. Punya sedap tak sedap suara dia, sampaikan ada satu famili Pak Arab begitu teruja dengar dia nyanyi..siap ambil gambar tuu. Lepas tu, mamat ni balun lagu dari kumpulan Loudness plak...pergh gua respek abis la ngan mamat ni...tajuk lagu kalau tak silap gua "Heavy Chain". Memang mantop la mamat ni, buleh dok tarik lagu dari kumpulan Loudness ni. Gua rasa, Ali Terra Rosa pun kalah beb ngan mamat ni...hahaha.

Abis dia dok pulun 3 lagu..pastu dia pun rehat...letih la gamaknya, lepas tu gua pun belah la sebab bini dah selesai...pastu tak tau la apa citer lagi mamat ni. Apapun gua enjoy la ngan mamat ni punya performance.....Thumbs up utk mamat DJ ni.

Itu je la coretan gua utk minggu ni, esok dah nak balik Penang. Kepada semua yang pulang ke kampung gua doakan semoga selamat pulang dan kembali dengan selamatnya. Dan selamat menyambut "Hari Raya Aidiladha". Semoga segala perngorbanan kita semua akan mendapat pembalasan dan keredhaan daripadaNYA. Insyaallah.

Wassalam


6 comments:

AFAD said...

selamat menyambut aidiladha abg kash.. hati2 drive.. best sgt ke mamat pkns tuh, nk gak sekali sekala p layan tgk..

Fiza said...

biasalah....rasa lamaaaaaa betul tak shopping....hehe...tp mmg sedap betul dia nyanyi.....sambil duduk plak tu....

Sh!MaZaWaRi said...

tu la namanya pompuan....shimah suka shopping.....

madeeaziz said...

awat hang tak boh gambar mamat DJ tu..aku pi hari selasa lepas takde pulak nyanyi..tp ada la org dok jaga kat sound system situ..orgnya gemok2 sikit...

irbas said...

Lu tak tangkap photonya ke....
kalau gua tak snap,kasi masuk blog.
Cayalah bro...mamat tu rock kangkang kut

Kash said...

Afad: best ooo mamamt ni...mana senang nak jumpa species camni
Madee/Pok Sab: aku tak bawa kamera la..kalau tak mesti aku boh dah gambaq dia.
Madee: Mamamt ni ada waktu mlm je..hehe
PokSab: bkn rock kangkang laa...dia ni kira otai la..zaman ramli sarip nu