Wednesday, February 25, 2009

Khusyuk Dalam Solat



Salam Ihsan, Iman dan Islam,

Nak menceritakan sedikit berkenaan khusyuk di dalam solat. Baru2 ini aku ada membaca satu buku berkenaan khusyuk di dalam solat, selepas membacanya aku terfikir sejenak, isk betapa selama ini solatku hanya sekadar melepaskan tanggungjawab sahaja tanpa memikirkan solat kita ini betul atau tidak, tak payah cerita la pasal khusyuk, confirm la tak khusyuk. Terfikir dalam benak kepala ini, patut la solatku selama ini tidak dapat membentuk watak dalam kehidupan seharian aku.

betapa malu dan hinanya aku selama ini apabila bertemu Allah 5 waktu sehari semalam. Solatku hanya seumpama melepaskan batuk ditangga sahaja, lebih teruk lagi seperti patuk ayam gayanya. Malunya aku pada Allah. "Ya Allah ampunilah dosa hambamu yang hina dina ini".

Berbalik kepada buku tadi, aku cuba mempraktikkan bagaimana rasanya khusyuk dalam solat, memang godaan syaitan sungguh kuat, lagi kita cuba membetulkan solat kita lagi kuat dugaannya sampaikan boleh terlupa rakaat, tu dia yang kata syaitan ni, sampai kiamat syaitan berusaha nak sesatkan kaum Adam A.S ni.

Pengajaran yang aku boleh kongsikan disini, jika kita ikhlas solat kerana Allah, insyaallah kita ketemu dengan apa yang kita inginkan. Di sini ingin aku ceritakan bagaimana satu hari selepas balik dari jogging lutut aku sakit sangat hinggakan nak berjalan pun tak berapa nak buleh, dalam hati dok ingat ni mesti nak kena ghout ni, dok pikiaq agaknya org sakit lutut rasa mcm ni ka?

Kemudian semasa solat aku cuba praktikkan sepertimana apa yang dibaca dalam buku tu, iaitu tentang pergerakan2 dalam solat, khusyuk di dalam pergerakan solat, khusyuk dalam rukun2 solat seperti rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, tasyahud dll sehinggakan lutut yang sakit nie berbunyi umpama tulang bertemu tulang sakit jangan cakap la. Subhanallah Maha Suci Allah Yang Maha Berkuasa atas segala-galanya, keesokan harinya ketika bangun subuh, lutut yang berkrup krap bunyi dah tak sakit malah aku buleh jalan seperti sediakala.




Inilah hikmah solat, selain dari membentuk watak kita, juga sebagai senaman dan terapi untuk kesihatan diri manusia juga.

Disini aku linkkan buku yang aku baca tempohari. Download, baca dan fahamilah insyaallah anda semua akan mendapat jawapannya.

Semua yang baik datangnya dari Allah S.W.T

Wallahua'alam

2 comments:

Am said...

assalamualaikum,nak tanya..buku nie kalau nak beli..kat mana?

Kash said...

Boleh tanya kat Kak Fiza, saya pun x tau kat mana dia beli.