Tuesday, January 5, 2010

2010

Salam,

Kedatangan tahun baru masihi ni ramailah yang suka dok berazam itu dan ini, malahan dah habis tahun pun azam hanya tinggal azam semata-mata. Yang kekal hanya orang bernama azam saja...hahaha

Apa yang aku nak kongsi kat sini adalah, perlu atau tidak kita berazam ini, kalau azam itu membawa kebaikan alhamdulillah tapi kalau azam semata-mata hanya dok menjadi pak turut kepada orang yang suka berazam, sia2lah azamnya tu...pasti tidak akan berjaya sebab niat kita sendiri dah tak betui.

Sedar atau tidak kita ni sebagai umat Islam, hari2 kita berazam. Kita selalu berazam 5 kali sehari setiap hari.."inna solaati, wanusukii, wamahyaaya, wamamaati, lillah hirobbil 'alamin-sesungguhnya solatku, 'ibadahku, kehidupanku dan kematianku semata-mata untuk ALLAH Tuhan sekelian 'alam". Itulah azam seorang Muslim tiap hari siang dan malam.

Tapi pernahkah kita mencapai azam yang kita buat 5 kali sehari tu? Tepuk dada tanyalah iman.
Ataupun azam itu hanya sekadar bacaan dalam solat semata-mata yang langsung tidak masuk ke dalam hati kita.

Kebetulan tahun baru masihi 01 Januari 2010 jatuh pada malam Jumaat 15 Muharram 1431. Malam itu sekali lagi negara telah dicemari dengan segala maksiat dan mungkar. Malam yang digilai ramai manusia gila..malam tahun baru!! Apa yang hebat sangat pada malam itu entahlah, hanya jauhari saja yang mengenal manikam.

Renung2kanlah dan fikir2kanlah.

Yang baik dari Allah SWT dan yang tidak baik adalah atas kelemahan diri hamba ini yang hina.

Wallahua'alam

No comments: