Monday, December 21, 2009

Percutian yang memenatkan tapi amat menyeronokkan

Salam to all,

Alhamdulillah selamat sampai dirumah pada pukul 1130pm malam tadi, pagi ni bangun nak pi keje, letih sangat terus sms opis "saya EL halfday morning" terus tido balik, tghari masuk keje, terus takde mood, masih dalam mode "cuti-cuti malaysia"....hahaha. Nak update blog pun malaih ni, tapi aku gagahi jugak la...walaupun actually xde apa yg nak di update sangat pun. Sementara aku dok update blog ni, satu keje apapun aku tak tengok lagi ni....punya la malaih. Ish ish ish...cian company aku yg punya pekerja yang sungguh berdedikasi ni.

Itulah penangan "cuti-cuti malaysia" sempena cuti Maal Hijrah last week. Sampai sekarang tak habis lagi letihnya. Pada khamis 17/12 yang lepas, aku bersama my family termasuklah mak dan adik beradik serta anak2 menakan berangkat ke Johor, sempena walimatul urus anak menakan pada 19/12 yang dilangsungkan di Ulu Tiram Johor, bak kata pepatah "sambil menyelam minum air", sementara menunggu tarikh walimah tu, kami adik beradik berpakat buat gathering di Desaru, Johor. Tanggal 17/12 kami pun gerak la ke Desaru, Johor. Perjalanan yang mengambil masa >6jam. Checkpoint pertama R n R Seremban. Perjalanan agak delay sedikit disebabkan rombongan dari Sg Buluh mengalami sedikit masalah lebihan muatan. Lebih kurang pukul 10am baru bertolak dari R n R Seremban. Selepas itu perjalanan lancar sekali walaupun beberapa kali singgah di hentian sebelah untuk tunaikan hajat masing2. Biasalah konvoi 8 biji kereta...sedikit sebanyak adalah masalah yang berbangkit...kena pulak yang bawa anak2 kecik ni.

Kami singgah untuk lunch sekitar jam 3.00pm di Bandar/Pekan Air Tawar (kalau x silap aku la). Bayangkan masing2 kelaparan, walaupun masing2 kereta semuanya membawa bekal masing tapi nasi juga yang diidamkan. Singgah di satu restoran, disebabkan nak cepat, jadi kami order yang goreng2 la, lagipun dah pukul 3 petang mana nak ada dah nasi campuq ni. Apalagi dengan pantas la ketua rombong merangkap leader untuk konvoi kami ni iaitu Pak Uda, terus order nasi goreng ikan masin dan telur dadar untuk 40 orang makan + Air jus oren/epal 7 jug. Bini aku kata "nasi goreng ni ke sedap atau kita yang lapaq" sebab masing2 begitu selera sekali makannya tak toleh kiri kanan dah. Apapun masakannya memang best la.

Sebelum sampai ke Desaru kami sempat la masuk Bandar Penawar untuk melihat persekitaran Bandar di situ. Tiada apa yang menarik cuma persekitaran bandar ini memang bersih la. Penduduk pun tak ramai, hanya mereka yang bekerja disitu sahaja yang menghuni di Bandar Penawar ni. Terus gerak menuju ke Desaru yang hanya beberapa kilometer sahaja dari Bandar Penawar.

Akhirnya kami semua sampai di Desaru sekitar jam 0430pm. Lepas check in terus cari chalet yang dikhaskan untuk kami. Chaletnya Ya Allah memang "unik" sekali (tak payah cerita la macamana uniknya chalet ni), sehingga tidak dapat diucapkan dengan kata-kata....hanya ketawa hahahahah.

Sementara menunggu senja berlabuh, aku dan anak menakan yang "baru" sempat la menyediakan tempat untuk BBQ, nasib baik angin kuat so, tak payah la nak bersusah payah mengipas api bara tu. Cuma masalahnya api pulak yang membara sampaikan nak control pun susah dek angin yang kuat tu. Apapun memang enjoy la malam tu sambil kami didendangkan dengan muzik disco percuma dari rakan2 deejay yang turut berpesta pada malam tu. Suasana memang happening disulami dengan deruan ombak yang menggila sakan pada malam tu. Nak tau bestnya laut disana boleh juga baca disini.

Selesainya family gathering di Desaru, kami pun berangkat la ke program utama kami iaitu kenduri Walimatul Urus anak menakan. Alhamdulillah perjalanan lancar sepertimana yang dijadualkan. Kami disambut baik oleh keluarga pihak lelaki. Sepatutnya seusai sahaja majlis kenduri ini, kami semua akan terus berangkat balik ke KL, tapi tak semena-mena ada plak agenda yang tersembunyi antara abang2 aku ni. Depa dok pakat2 nak over night semalam lagi tapi bukan Desaru tapi nun di Mersing nu....maka perjalanan yang jauh pulak terpaksa ditempuh membelah tenggara Johor menuju ke selatan Pahang...huh pusing Malaysia ni nampaknya dari pantai barat Semenanjung terus ke tenggara Johor terus ke selatan Pahang dan terus balik melalui Kuantan ikut lebuhraya Pantai Timur. Agaknya kalau ada cuti panjang ni rasanya maunya kami semua terus ke Kelantan/Trengganu ni. Malangnya masing2 punya komitmen, so percutian terhenti di checkpoint terakhir di Ayam Penyet, Kota Damansara & Sg Buluh.

Alhamdulillah semuanya selamat kembali dan pulang ke destinasi masing2. Semoga Allah SWT memberikan kelapangan masa, kesihatan, kewangan dan umur yang panjang pada kami semua agar the next trip Cherating/Langkawi dapat berjalan sepertimana yang dirancangkan. Semoga percutian ini akan lebih mengeratkan lagi silaturrahim antara kami sekeluarga. Amin.