Thursday, November 4, 2010

Cuti Yang Panjang

Salam,

Alhamdulillah segala puja dan puji hanya untuk Allah, selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarga dan seluruh sahabat baginda SAW.

Minggu ini hanya sempat bekerja hanya pada hari isnin sahaja itupun separuh hari, dan hari2 berikutnya dihabiskan dirumah tidur, tidur dan tidur. Kenapa? Cuti sakit la apa lagi. Nampak gayanya aku cuti raya hindu awal kali ini mengalahkan orang2 India yang menyambutnya.

Kali ini kena demam panas yang teruk melarat sehingga muntah2 dan cirit birit, selera makan putus sama sekali dan hanya makan sedikit biskut dan roti untuk tenaga itupun disebabkan terpaksa makan ubat . Pagi semalam pergi ambil darah dan Alhamdulillah Doktor telefon petang hari berikutnya mengatakan bahawa darah OK. Takut juga kalau2 terkena demam2 yang tak perlu la disebutkan disini.

Apapun hari ini demam beransur baik dan badan dah mula berpeluh, cuma badan masih lemah dan kepala masih terasa pening2 malah masih tiada selera makan. Walaupun dah beransur baik demam ini tetapi hari ini kedua-dua anak aku pula yang demam, Itulah peraturan Allah diberinya cuti untuk aku berpeluang menjaga anak2 yang demam pulak. Walaupun dalam kepala otak ini sentiasa berlegar berkenaan kerja-kerja di ofis yang banyak tertangguh. Minggu depan masuk ofis masaklah aku dengan kerja2 yang tiada kesudahan ini.

Almaklum la bila demam ni mulut dan lidah tak teringin pun nak disumbatkan dengan makanan yang lazat, walaupun dalam kepala otak teringinkan itu ini. Dalam pengiraan rasanya dah masuk hari ke-3 aku tak menjamah nasi. Alhamdulillah diet yang paling berkesan, paling tidak biskut kering dan roti sahaja. Itulah nikmat yang Allah tarik sekejap untuk hambaMu yang daif ini. Mudahan sakit ini sebagai penyucian kepada dosa2 kecil dalam diri hamba yang hina ini.

Demam teruk aku kali ini, tak pasti sama ada bera disebabkan sakit lutut atau terlalu banyak berfikir atau stress dengan kerja2 seharian. Wallahua'alam Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. apaun aku redha dengan ketentuanNya. Dan aku panjatkan doa semoga tiadalah kesukaran di tempat kerja dengan ketiadaan aku ini. Semoga Allah permudahkan segalanya buat rakan2 yang mengambil alih tugasan aku.

Berhenti disini dulu, kepala dah mula rasa "high" semacam je ni..nak baring2 dulu sementara menantikan moi siap untuk sarapan anak2 aku ni.

Wassalam

3 comments:

Insyirah said...

ALhamdulillah.

SyafahuLLAH.

Along dah dapat baby girl today! Oh, tok dah ada cicit..

Kash said...

Alhamdulillah, Pakcik pun dah jadi tokcik la

BBman said...

Makan epal ngan pisang....